الکتروموتور

آشنایی با الکتروموتور و تاریخچه آن

الکتروموتور

الکتروموتور چیست؟

اصولا الکتروموتور یا موتور الکتریکی در انواع الکتروموتور معمولی (TEFC) و یا نوع دیگر آن یعنی الکتروموتور ضد انفجار و بعلاوه موتور کولری و از لحاظ برق مصرفی در دو نوع الکتروموتور تک فاز و سه فاز ارائه می گردد.

تاریخچه الکتروموتور

تاریخچه الکتروموتور بدین صورت است که در سال ۱۸۸۲ نیکولا تسلا اصول میدان مغناطیسی دوار را پایه گذاری کرد و راه را به منظور استفاده از میدان دوار به عنوان یک نیروی مکانیکی باز کرد. در سال ۱۸۸۳ او از این اصول جهت طراحی یک موتور القایی دو فاز بهره برد. در سال ۱۸۸۵ گالیلئو فراریس (Galileo Ferraris) به طور مستقل تحقیقاتی را در این باره شروع کرد و در ۱۸۸۸ نتایج تحقیقات خود را در به شکل مقاله ای به آکادمی سلطنتی علوم در تورین ایتالیا ارائه داد.

در ادامه تاریخچه الکتروموتور حرکتی که نیکولا تسلا در سال ۱۸۸۸ آغاز کرد چیزی بود که اکنون بعضی از آن به عنوان انقلاب صنعتی دوم یادآوری می‌کنند، زیرا که این حرکت به تولید آسان تر انرژی الکتریکی و همچنین قابلیت انتقال انرژی الکتریکی در طول مسافت‌های طولانی انجامید. قبل از اختراع موتورهای جریان متناوب توسط تسلا موتورها بوسیله حرکت مداوم یک هادی در میان میدان مغناطیسی ثابت به حرکت در می‌آمدند. تسلا به این نکته اشاره کرد که می‌توان کلکتورهای موتور را حذف کرد این گونه که موتور توسط میدانی دوار به حرکت در آید. بر اساس تاریخچه الکتروموتور، تسلا بعدها موفق به کسب حق امتیاز شماره ۰٫۴۱۶٫۱۹۴ ایالات متحده به منظور اختراع موتور خود شد. این موتور که در بسیاری از عکس های تسلا نیز حضور دارد نوع خاصی از موتور القایی بود.

در سال ۱۸۹۰ میخایل اسیبوویچ یک موتور سه فاز روتور قفسی اختراع کرد. این نوع موتور در حال حاضر به شکل وسیعی جهت کاربردهای مختلف استفاده می شود.

انواع الکتروموتور

در زندگی پیشرفته ماشینی امروز انسانی پیدا نمی شود که با الکتروموتور یا موتور الکتریکی یا دینام مواجه نشده باشد، گرچه ممکن است متوجه آن نباشد. به طور کلی هر کجا حرکتی در کار است، الکتروموتور یا موتور الکتریکی نیز وجود دارد.

  • موتور DC
    1. موتور سری
    2. موتور موازی
    3. موتور کمپوند
    4. موتور خود تحریک
    5. موتور مغناطیس دائم (PMDC)
  • موتور AC
    1. موتور القایی
    2. موتور سنکرون
  • موتورهای خاص
    1. موتور پله ای
    2. موتور DC بدون جاروبک
    3. موتور هیسترزیسی
    4. موتور رلوکتانسی
    5. موتور اونیورسال

الکتروموتور یا موتور الکتریکی (Electric Motor)

نوعی ماشین است که انرژی الکتریکی را به حرکت مکانیکی تبدیل می کند. ایده کلی بر این اساس است که زمانیکه یک هادی دارای جریان الکتریسیته تحت اثر یک میدان مغناطیسی قرار می گیرد، یک نیرو بر روی آن هادی حامل جریان از سوی میدان مغناطیسی اعمال می شود. اکثر موتورهای الکتریکی دوار هستند. اما موتور خطی نیز وجود دارند.

هر موتور الکتریکی دوار از دو بخش متحرک و محرک تشکیل شده است. که به بخش متحرک روتور و به بخش ثابت که عموما درون موتور قرار دارد استاتور یا ایستانه نیز می گویند. در یک موتور الکتریکی، روتور به دلیل گشتاور ناشی از نیرویی ایجاد شده بوسیله میدان مغناطیسی در استاتور، به دور محور خود می چرخد. هر الکتروموتور بر اساس ساختارش بوسیله برق جریان مستقیم DC و یا جریان متناوب AC تغذیه می گردد.

نحوه انتخاب الکتروموتور

اولین نکته ای که در گزینش یک الکتروموتور باید در نظر گرفته شود تکفاز یا سه فاز بودن ولتاژ برق محل نصب می باشد. الکتروموتورها بر اساس توان و دور و نحوه نصب انتخاب می شوند. در صورتیکه توان الکتروموتور مشخص نباشد، می توان با در نظر گرفتن گشتاور خروجی مورد نیاز، توان را مشخص نمود. توان موتور الکتریکی بر حسب کیلووات و گشتاور آن بر حسب نیوتن متر بیان می شود. دور موتور الکتریکی با توجه به دور نهایی دستگاه متحرک انتخاب می شود و معمولا 900، 1400 یا 2900 دور در دقیقه می باشد. الکتروموتورها را می توان بر روی پایه نصب کرد. اگر الکتروموتور به شکل مستقیم به گیربکس یا هیدروموتور کوپل شود، میبایست در خروجی دارای فلنج باشد. فلنج می تواند با توجه به نیاز مشتری به صورت کوچک (B14) یا بزرگ (B5) تولید شود. باید توجه داشت که پوسته موتور الکتریکی از جنس چدن یا آلومینیوم می باشد که با توجه به شرایط کاری و وزن مورد نیاز و میزان لرزش دستگاه انتخاب می شود.

اجزاء موتورهای الکتریکی

ابتدا نگاهی به داخل یک موتور الکتریکی ساده می اندازیم. یک موتور الکتریکی ساده از 6 قسمت تشکیل شده:

  • آرمیچر
  • ذغال هادی
  • سوئیچ تغییر دهنده جهت برق
  • محور
  • آهنربا
  • منبع برق DC

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *