الکتروموتور

انواع الکتروموتور از نظر جریان مصرفی

انواع الکتروموتور

انواع الکتروموتور یا موتورهای الکتریکی از نظر جریان مصرفی

انواع موتورهای الکتریکی یا الکتروموتور از نظر جریان مصرفی به دو گروه عمده تقسیم می شوند:

  • الکتروموتور یا موتور الکتریکی (Direct Current) یا جریان مستقیم DC
  • الکتروموتور یا موتور الکتریکی (Alternative Current) یا جریان متناوب AC

الکتروموتورهای DC یا جریان مستقیم چیست؟ (انواع الکتروموتور)

اولین گروه از انواع الکتروموتور موتور DC یا جریان مستقیم؛ آرمیچری از جنس آهنربای الکتریکی دارد. یک سوییچ گردشی به نام کموتاتور به منظور جریان الکتریکی را در هر سیکل دو بار معکوس می کند تا آهنربا های الکتریکی به وجود آید در آرمیچر، آهنربای دائمی را در بیرون آرمیچر جذب و دفع کنند. سرعت دوران موتور DC بستگی به گشتاور ترمزی دارد. به بیان دیگر، به ولتاژ ورودی و گشتاور جریان ورودی مرتبط است.

  • الکتروموتور DC سری (Series)

موتورهای DC سری دارای گشتاور راه انداز بالا میباشد و از این رو در صنایعی که به گشتاور راه اندازی بالا احتیاج است (همچون جرثقیل ها، بالابر هیدرولیک، پرس های ضربه ای و آسانسور) استفاده میشود. همچنین از این نوع دینام در لوکوموتیوهای شهری (مترو و تراموا) نیز استفاده می شود که به آن به اصطلاح موتور کششی یا اصطکاکی می گویند.

  • الکتروموتور DC شانت (Shunt)

موتورهای DC شانت یا موازی دارای گشتاور حرکتی حداکثر در دور نامی می باشد. به همین سبب در مواردی مانند هواکش های صنعتی و دمنده ها استفاده میشود. این نوع از موتور های الکتریکی را نباید در زیر بار سنگین راه اندازی کرد، به این دلیل که جریان آرمیچر آنها بیش از حد افزایش یافته و به موتور صدمه وارد می شود.

  • الکتروموتور DC مرکب (Compound)

در موتورهای کمپوند خصوصیات موتور سری و شانت وجود دارد و شامل دو دسته هستند.

  1. الکتروموتور DC کمپوند اضافی

این نوع موتور الکتریکی در مواردی کاربرد دارد که ویژگی های موتور سری لازم باشد اما با برداشتن بار، موتور غیر قابل مهار نشود و دور آن بیش از حد بالا نرود. همچون دستگاه های تراش که در هر دوره کاری بی بار میشود و دوباره زیر بار قرار می گیرد. در صنایع گوناگون عموما به جای استفاده از دینام کمپوند اضافی که طراحی آن شبیه به موتورهای الکتریکی سری است، استفاده می شود.

  1. الکتروموتور DC کمپوند نقصانی

در بارهای کمتر از بارهای نامی و مواردی که به سرعت نسبتا ثابت احتیاج باشد از موتورهای کمپوند نقصانی استفاده می شود این موتورها عموما در آزمایشگاه ها به منظور تامین دور ثابت استفاده می شود.

الکتروموتورهای AC یا جریان متناوب چیست؟ (انواع الکتروموتور)

عمومی ترین نوع دینام مورد استفاده در صنعت و خانگی، الکتروموتورهای القایی AC هستند.

مزایای استفاده از الکتروموتورهای AC

  1. دارای طراحی ساده و مستحکم
  2. قیمت مناسب
  3. هزینه نگهداری پایین
  4. اتصال آسان و کامل به یک منبع تغذیه

انواع گوناگونی از موتورهای AC یا القایی در بین انواع الکتروموتور در صنعت یافت میشود. موتور های الکتریکی گوناگون به منظور کارهای متفاوت مناسب اند. با این وجود که طراحی موتور AC از الکتروموتور DC راحت تر است ولی مدیریت سرعت و گشتاور در انواع گوناگون الکتروموتور AC نیازمند درکی عمیق تر در طراحی و مشخصات در این نوع موتورها میباشد.

استاتور

استاتور متشکل از چندین قطعه باریک آلومنیوم یا آهن سبک میباشد. این قطعات به شکل یک سیلندر تو خالی به هم منگنه و مستحکم شده اند. سیم پیچ هایی از سیم روکش دار در این شیارها قرار داده شده اند. هر گروه پیچه با هسته ای که آن را فرا گرفته یک آهنربای مغناطیسی (با دو پل) را به منظور کار کردن با تغذیه AC شکل می دهد. تعداد قطب های یک موتور AC به اتصال درونی پیچه های استاتور بستگی دارد. پیچه های استاتور به طور مستقیم به منبع انرژی متصل می باشند. آنها به شکلی متصل اند که با برقراری تغذیه AC یک میدان مغناطیسی چرخنده ایجاد می شود.

روتور

روتور از چندین قطعه مجزای باریک فولادی که ما بین آنها میله هایی از مس یا آلومنیوم تعبیه شده ساخته شده است. در متداول ترین نوع روتور (روتور قفس سنجابی) این میله ها در انتهای خود به شکل الکتریکی و مکانیکی توسط حلقه هایی به هم وصل شده اند. تقریبا 90 درصد از الکتروموتورها دارای روتور قفس سنجابی می باشند و این به آن علت است که این نوع روتور ساختی مستحکم و ساده دارد. این روتور از هسته ای چند تکه استوانه ای با محوری که شکافهای موازی جهت جادادن رساناها درون آن دارد تشکیل شده است. هر شکاف یک میله مسی یا آلومنیومی یا آلیاژی را شامل می شود. در این میله ها به شکل دائم توسط حلقه های انتهایی آنها مدار کوتاه برقرار است. بدلیل اینکه این نوع مونتاژ درست مشابه قفس سنجاب میباشد، این نام برای آن برگزیده شده است. میله ای روتور دقیقا با محور موازی نیستند. در عوض به دو دلیل مهم قدری متمایل نصب می شوند.

  1. موتور با کاهش صوت مغناطیسی بدون صدا کارمیکند و برای آنکه از هارمونیک ها در شکاف ها کاسته شود.
  2. گرایش روتور به هنگ کردن کمتر شود. دندانه های روتور به علت جذب مغناطیسی مستقیم (محض) تلاش می کنند که در برابر دندانه های استاتور باقی بمانند. این اتفاق زمانی رخ میدهد که تعداد دندانه های روتور و استاتور یکسان باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *