الکتروموتور

اینورتر و آشنایی با کاربرد های آن

اینورتر - درایو - نیروژن

اینورتر چیست و چه کاربردی دارد؟

به دستگاهی که توسط آن بتوانیم جریان مستقیم برق DC را به جریان متناوب AC تبدیل کنیم اینورتر میگویند. این دستگاه که با نام های دیگر همچون اینورتور، درایو موتور، درایو، کنترل دور موتور، درایو سرعت قابل ‌تنظیم، درایو AC، درایو سرعت متغیر VFD و میکرو درایو نیز معروف است. در اکثر وسایل خانگی و صنعتی به خصوص در وسایلی که حرکت در آن ها وجود دارد کاربرد دارد. به عنوان نمونه در کولرگازی، یخچال، ماشین لباسشویی و یا آسانسورهای صنعتی.

اینورتر چگونه کار می کند؟

در اینورترها ابتدا برق AC شهری، که برق متناوبی با ولتاژ ۲۲۰ ولت و فرکانس ۵۰ هرتز است به برق DC تبدیل می‌شود. اما وظیفه اصلی این دستگاه وقتی شروع می شود که این جریان باری دیگر به برق متناوبAC، اما با ولتاژ و فرکانس مورد نیاز شما و یا متناسب با دستگاه برقی مورد استفاده تبدیل می شود.

سرعت گردش موتور یا همان دور بر دقیقه با ولتاژ و فرکانس موتور ارتباط مستقیم دارد. به شکلی که هر اندازه ولتاژ و فرکانس افزایش پیدا می‌کند، سرعت گردش موتور نیز افزایش میابد. اما وقتی که موتور الکتریکی به فرکانس و ولتاژ پایین‌تری نیاز دارد، از اینورتر برای کاهش آن استفاده می شود. همچنین هنگامی که بخواهیم سرعت موتور الکتریکی را کاهش دهیم، این دستگاه به کار برده می شود. به عنوان مثال در دستگاهی همچون آسانسور با کنترل سرعت موتور، حرکت بین طبقات و موقعیت های گوناگون کنترل شده و نرم تر انجام می شود. و یا در ماشین لباسشویی، زمانی که وزن کمتری لباس وجود داشته باشد دستگاه نیز با قدرت و سرعت کمتری گردش می کند.

کاربرد های گوناگون اینورتر چیست؟

همان گونه که اشاره شد هر حرکتی که با الکتروموتور انجام می‌شود، با استفاده از اینورتر می‌تواند به حرکتی کنترل‌ شده ‌تر تبدیل شود. همین موضوع سبب می شود که از این دستگاه در مصارف متعدد و گوناگونی استفاده شود. به عنوان نمونه: پمپ های آب، کمپرسور یخچال، ماشین های لباسشویی و …

استفاده از اینورتر چه مزایایی دارد؟

یکی از مهم ترین مزایای اینورتر، عملکرد هوشمند آن است. این ابزار میزان باری که به ‌سمت موتور می‌رود را  تشخیص می‌دهد و سپس متناسب با همان مقدار بار، به موتور فرمان جریان متناسب را می دهد. از دیگر مزایا و کاربردهای این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.صرفه ‌جویی در مصرف انرژی الکتریکی در نتیجه کاهش هزینه‌ها

2.کاهش جریان راه ‌اندازی برق و در پی آن، دوام و افزایش طول عمر موتور

3.امکان تغییر سرعت و جهت حرکت موتور بدون نیاز به کنتاکتور و ادوات برقی دیگر

4.قابلیت هوشمندسازی و برنامه ‌ریزی جهت حرکت موتور

5.روشن و خاموش‌ کردن موتور بدون احتیاج به قطع‌ و وصل برق اصلی

6.ایجاد محافظت در برابر اضافه ‌بار و در نتیجه جلوگیری از سوختن موتور

7.امکان عملکرد موتور در شرایطی که ولتاژ ورودی به آن مدام در حال تغییر است و حفاظت از موتور دربرابر افزایش ناگهانی ولتاژ

8.افزایش سرعت بیشتر از سرعت نامی در موتور

نکات مهم هنگام خرید اینورتر:

برای خرید اینورتر باید به چند نکته دقت کنید. اول توان الکتروموتوری که می‌خواهید برای آن اینورتر بخرید. معمولا بهتر است توان اینورتر شما یک رنج بالاتر از توان موتور باشد. به عنوان مثال برای موتور ۷۵۰ وات از اینورتر ۱ یا ۱٫۵ کیلووات استفاده شود.
نکته: توان های ذکرشده در اینورترها برای موتورهای معمولی با دور ۱۴۰۰ دور بر دقیقه می باشد. اگر از موتورهای ۲۸۰۰ دور استفاده می کنید، توان اینورتر نصف توان موتور و اگر از موتورهای ۷۰۰ دور استفاده می کنید، توان اینورتر دو برابر توان الکتروموتور در نظر گرفته شود.

دوم سه فاز بودن الکتروموتور است، چونکه اینورترها خروجی سه‌ فاز دارند. هم چنین اینورتر ها قابلیت تبدیل برق تک فاز به سه فاز را دارند.

سوم کاربردی که می خواهید برای آن از اینورتر استفاده کنید است. به عنوان نمونه جرثقیل به گشتاور راه‌ اندازی اولیۀ بیشتری نیاز دارد، در نتیجه سطح تکنولوژی اینورتر بالاتری را می‌طلبد.

به همین علت می توان گفت قیمت اینورتر به تمام عوامل ذکر شده در بالا بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *