الکتروموتور

الکتروموتور سه فاز چی بخریم!؟

الکتروموتور سه فاز

الکتروموتور سه فاز چیست؟

الکتروموتور سه فاز انرژی الکتریکی موجود را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در واقع این دستگاه با الکترومغناطیس متکی بوده و ازلحاظ حرکتی به دو گونه خطی و دورانی طراحی‌شده است.

الکتروموتور سه فاز از مدار معادلی برخوردار است که بسیار شبیه به یک ترانسفورماتور سه فاز بوده و عملکرد آن بر مبنای القای میدان مغناطیسی حاصل از سیم حامل است.

به‌طورکلی این نوع دستگاه در دو بخش جریان مستقیم (DC) و جریان متناوب (AC) قرار می‌گیرند که نوع متناوب آن در دو مدل تک فاز و سه فاز ساخته می‌شود.

در این مقاله با ما همراه باشید تا شمارا با ساختار، انواع و ویژگی‌های این دستگاه بهتر آشنا کنیم.

برای خرید انواع الکتروموتورهای صنعتی با شماره تماس: ۰۲۱۴۴۱۵۸۶۵۰ تماس حاصل نمایید.

معرفی انواع الکتروموتور سه فاز

 همانند سایر تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی، الکتروموتورهای سه فاز نیز با تکیه‌بر معیار گوناگونی مورد دسته‌بندی قرارگرفته است؛ برای مثال برخی از این تقسیم‌بندی‌ها با توجه به میزان دور خود به دسته‌های 700، 1000، 1400 و 3000 دور صورت گرفته‌اند.

ازنظر جنس بدنه دستگاه هم می‌توان آن را به دودسته چدنی یا آلومینیومی تقسیم کرد. به‌طورکلی این نوع دستگاه‌ در مدل‌های متنوع و توان‌های مختلفی ساخته می‌شود برای مثال:

  • الکتروموتورهای نوع خطی
  • الکتروموتور سه فاز پله‌ای
  • نوع تناوبی یا AC
  • الکتروموتور DC
  • الکتروموتور سه فاز القایی
  • الکتروموتور سه فاز یونیورسال

همین حالا کلیک کنید: مشاهده تمامی محصولات الکتروموتور سه فاز صنعتی در گروه نیروژن

ساختار الکتروموتور سه فاز

ساختمان این الکتورموتور از اجزایی همانند روتور‌، شافت ، پوسته، سیم‌پیچ، پروانه خنک‌کننده، استاتور و ترمینال تشکیل می‌شود.

 باید بدانید که رتور دستگاه‌های القایی در دو دسته قفسی و سیم پیچی ارائه می‌شوند. رتورهای قفسی شامل میله‌های مسی یا آلومینیومی است که در داخل شیارهای ورقه مغناطیسی رتور تعبیه‌ می‌شوند.

میله‌های مسی یا آلومینیومی از دو طرف توسط حلقه‌های هم‌جنس به یکدیگر متصل می‌‌شوند. رتور سیم‌پیچی شده از سه دسته سیم‌پیچ با اختلاف 120 درجه (همانند استاتور دستگاه صنعتی سه فاز) پیچیده شده، تشکیل می‌شود که نسبت به رتور عایق‌بندی می‌شوند.

از سوی دیگر چند مورد از مهم‌ترین اجزاء این دستگاه، خازن، بلبرینگ، قطعات گلند، خار، سوئیچ و گارورنر به شمار می‌روند. بدیعی است که تمام بخش‌ها و اجزاء این مجموعه در جهت دستیابی به هدف اصلی یعنی تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

ساختار الکتروموتور سه فاز

ویژگی‌های الکتروموتور سه فاز

همان‌طور که می‌دانید، الکتروموتور سه فاز از فازهای T، S  و R استفاده می‌کند، ازاین‌رو، توان بالایی نسبت به نوع تک‌فاز خود دارد.

این نوع دستگاه‌ها در توان‌های بسیار بالا و بسیار پایین طراحی و ارائه می‌شوند که با داشتن خصوصیاتی همچون نحوه کارکرد آسان، هزینه بهره‌برداری اندک، قیمت مقرون‌به‌صرفه، ظاهر و ساختمان مستحکم خود در بسیاری از صنایع به کار می‌روند.

برخی از نیازهایی که الکتروموتور سه فاز می‌تواند در حوزه‌های صنعتی و… تأمین کند، شامل پیکربندی‌های سفارشی، کنترل گشتاور و سرعت، کنترل موقعیت و بار افزایشی است.

مزایا و معایب الکتروموتورهای سه فاز

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، مزیت‌های استفاده از الکتروموتور سه فاز که بانام دینام سه فاز نیز شناخته می‌شود، شامل قیمت مقرون‌به‌صرفه، هزینه مناسب، طراحی و ساختمان محکم  و کاربرد بسیار راحت آن است. با وجود این نکات مثبت که باعث استفاده از این الکتروموتور می‌شود، باید معایب آن را نیز در نظر بگیریم.

 دینام‌های سه فاز در سرعت‌های کمتر از گشتاور خود، دچار افت کارکرد می‌شوند. به‌ویژه اگر بارهای موردنظر نیاز به گشتاور ثابت یا بالاتر داشته باشند، این مشکل در زمان راه‌اندازی نمود بیشتری خواهد داشت.

 بااین‌حال، امروزه با پیشرفت‌های بیشتر درزمینه تکنولوژی الکتروموتورها و استفاده از مبدل‌های نیمه‌هادی (Semiconductor)، بهره‌گیری از نوع سه فاز القایی به خاطر قابلیت انعطاف‌پذیری رشد چشم‌گیری داشته است.

جمع‌بندی

خرید الکتروموتورها بسته به کار آیی آن در صنعت و حرفه شما دارد. با این‌حال، بیشتر افراد به این توافق رسیده‌اند که الکتروموتور سه فاز بهتر است در صنایعی که نیاز به سطح توان بیشتری دارند مورداستفاده قرار گیرد.

 به‌طورکلی این توان‌ها برحسب اسب بخار ارائه می‌شوند که در زمان خرید باید به میزان آن‌ها دقت کنید. مثلاً اکثر این الکتروموتورها از توان‌های بالاتر از چهار اسب بخارکه به صورت (4KW) برخوردار هستند. در مقاله الکتروموتور سه فاز چیست؟ ما شما عزیزان را با ویژگی‌ها، ساختار و مزایا و معایب این نوع دستگاه آشنا کردیم

حتماً بخوانید: آشنایی با الکتروموتور زیمنس

سوالات متداول در خرید الکتروموتور سه فاز:

_برخی از سوالاتی که ممکن است برای فعالان این حوزه به وجود بیاید این است که پرفروش‌ترین برندهای الکتروموتور کدام‌اند؟

  • در پاسخ به این سوال باید بگوییم که برندهای خارجی و ایرانی می‌توان به مدل چینی، الکتروژن، موتوژن، دینام خطی، استاتور فاز، الکتروموتور موتوواریو، کاجیلی، ایلماز و بسیاری دیگر اشاره نمود.

_سؤال دیگر که معمولاً برای کاربران پیش می‌آید این است که توان سرعتی الکتروموتور سه فاز ممکن است تحت تأثیر چه عواملی قرار بگیرد؟

  • همان‌طور که مستحضر هستید، سرعت یک دینام متناوب یا AC متکی بر فرکانس تغذیه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *